epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Vad gör en bok bra?

Publicerad 2018-01-05 12:00:50 i Allmänt,

 
 
Snöstorm ute, läsro inne. Just nu läser jag en bok som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Språket är taffligt men det är en spännande handling. Om handlingen är spännande, är det en bra bok då? Eller vad är det som gör en bok bra?
 
Naturligtvis är det inte bara handlingen. En romans kvalite’ bestämms av flera faktorer; 
  • språket
  • handlingen
  • miljöbeskrivningar
  • personbeskrivningar
  • stämning 

Att en bra bok har en bra handling är ju självklar, men samtidigt en dffus beskrivning, för vad menas egentligen med ”bra”? Vi människor är ju som bekant olika så vad jag tycker är bra behöver ju inte du tycka om. En bra handling är spännande, lättförståelig, inte helt självklar utan överraskande också. 
 
Språket! Språket är en mycket viktig faktor, i alla fall för mig. Egentligen tycker jag att miljö- och personbeskrivningarna ingår här, för om språket är taffligt, undermåligt, slätstruket eller schablonartad blir ju även miljö- och personbeskrivningarna därefter! Språket ska överraska, ska få en att tänka; jaha, kan man beskriva det där på det sättet?! Språket i en bok ska också vara nyskapande, få en att upptäcka sätt att använda språket som man inte tidigare mött. John Steinbecks bok Öster om Eden är ett typexempel, liksom Carlos Ruiz Zafons Vindens skugga. Hur en författare använder språket skall liksom vara dennes signatur. Jag läste för en tid sedan en ung svensk debutant, som skrivit en fantasyroman, Lovisa Wistrands Drakviskaren. Hon har tagit språket och gjort det till sitt eget. 
 
En boks stämning är svår att beskriva, men om man får en dålig känsla, dåliga vibbar, då vill man ju inte fortsätta läsa boken. Det kan bero på att boken är för våldsam, för sliskig eller något annat som gör att man inte klarar av att fortsätta. Det är en något flummig sak att skriva om, jag håller med om det, men ibland har jag börjat läsa böcker som i och för sig inte varit dåliga men stämingen har förstört allt. Oftast har det då handlat om en mycket våldsam, ja, kanske rentav ondskefull handling, där mörkret gått att skära med kniv. Jag talar inte om skräckromaner. Som tur är har jag inte stött på detta så många gånger.
 
Som sagt, en viktig faktor för att jag ska tycka en bok är bra är som sagt språket - men å andra sidan läser jag just nu en bok med taffligt språk men handlingen drar mig vidare, så än så länge läser jag vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela