epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Blodlokan

Publicerad 2018-01-14 17:43:50 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Louise Boije af Gennäs lyckades lura mig fullständigt! Hennes bok Blodlokan (Bookmark, 2017) verkar vid första ögonkastet inte vara så speciell. Dialogerna känns schablonartade, språket fattigt. Det dröjde till ganska långt in i boken innan jag fattade att det var avsiktligt. Dialogerna skulle vara så där för att spegla den verkligheten som skildrades - Stureplansmänniskorna är väl inga Nobelpristagare direkt får man en uppfattning av. 
 
Saras pappa dör i en eldsvåda i en olycka i deras sommarstuga och alla i famlijen chockas svårt. Sara har dessutom en tid innan blivit våldtagen så hennes värld rasar ännu en gång. För att börja om på nytt flyttar hon till Stockholm. Sara hyr rum hos en gnällig tant och har fått jobb på ett café men det nya livet är ändå inte som hon tänkt sig. Plötsligt en dag får Sara en chans hon inte kan tacka nej till. Visserligen verkar det nästan för bra för att vara sant, men kanske är det äntligen hennes tur att få lite lycka. Hon kommer rätt in i smeten så att säga. Går på samma fester som kungen, bor i en flådig lägenhet på Östermalm, har moderiktiga och dyra kläder, etc. Samtidigt upplever Sara saker som hon inte kan förklara. Börjar hon bli galen eller är det någon som vill henne något? Är hon förföljd, men i så fall av vem och varför?
 
Spänningen byggs upp sakta men säkert, någon iakttar Sara, någon verkar vilja att hon ska tro att hon håller på att bli galen. Det verkar som om det har att göra med hennes pappa. Som sagt så verkade boken som ännu en dussindeckare, men ack vad jag bedrog mig! Gennäs har lyckats att bygga upp en komplicerad verklighet på ett språk som just relaterar till verkligheten. Visst kan handlingen ibland vara lite förutsägbar, men det behöver ju inte vara en nackdel. 
 
Verkligheten som skymtar fram är en verklighet som många inte alls har en aning om existerar och framförallt inte i Sverige. Vi tror att vi är så demokratiska, så rättrådiga, så helylle, men det är bara det att i Sverige pågår så mycket under ytan. Gennäs lyckas tydliggöra detta på ett mycket autentiskt sätt så man nästan börjar titta sig över axeln. Blodlokan är den första delen i en planerad trilogi. Jag väntar med spänning på fortsättningen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela