epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Artemis

Publicerad 2018-01-29 21:48:44 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Ni som har läst Ensam på Mars eller sett filmen The Martian kommer absolut att gilla Artemis (Bookmark, 2018) av samme författare, dvs Andy Weir
 
Människan har byggt en stad på månen, dit rika turister och snuskigt rika miljardärer semestrar. Det är ett paradis för de som har pengar. Det har inte Jazz. Hon arbetar som bud och sover i en "kista", dvs att avlångt utrymme där det ryms en säng och sen inte så mycket mer. Man kan inte stå upprätt där. Det är i alla fall ett krypin, hemlös har hon varit och det vill hon inte vara igen. 
 
Äventyret börjar när Jazz får ett ovanligt jobb av en miljardär. Sen plötsligt så dör han och Jazz måste fly för sitt liv, för mördaren är efter henne också. Hon måste klara upp vem det är som är efter henne och på något sätt sätta stopp för det och för de ondskefulla planer för månstaden som också uppdagas. Vem kan Jazz lita på? Vilka är med i komplotten?
 
Weirs kännetecken är en oerhörd bred och djup kunskap. En del kanske tycker att hans bekrivningar av kemiska processer och fysiska lagar är tröttsamma, men jag älskar dom! Det vore inte Andy Weir annars, tycker jag. Språket är den här gången mer satirisk, men mycket roligt att läsa. Det är Jazz som är berättaren och hon gör det på ett humoristiskt och uppkäftigt sätt, som man ibland ler igenkännande åt. Handlingen blir aldrig seg utan det är full fart hela tiden. Om Ensam på Mars var ett drama så är Artemis action - och en rolig sådan! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela