epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Kommunism & Nazism

Publicerad 2018-02-12 22:25:48 i Allmänt, Boktips,

 
 
Vill man veta mer om nazismens och kommunismens brott och få lite annorlunda infallsvinklar, kan jag rekommendera följande böcker;
 
 
Vill man veta mer om kommunismens brott, rekommenderar jag Kommunismens svarta bok (Bokförlaget DN, 1999, red. Courtois, Stéphane) som är en skrämmande ögonöppnare som avslöjar den brutala sanningen.
 
 
 
Jonathan Brent vid Yale University i USA, var den första västerländska forskare som fick tillgång till Stalins personliga arkiv, material som aldrig tidigare publicerats. Boken om detta heter Stalins arkiv. Brent har även skrivit en bok, Stalins sista brott, som handlar om den s k läkarsammanvärjningen, där en grupp judiska läkare anklagades för att ha mördat högt uppsatta partimedlemmar, samt även att konspirera för att mörda Stalin. 
 
En annan författare som har skrivit om Ryssland och framförallt om GULAG, samt om sovjetiseringen av Östeuropa, är Anne Applebaum.  
 
 
 
 
Härskarplanen av Heather Pringle (Pocketförlaget, 2010). En bok om Himmlers jakt på det ariska ursprunget och hans försök att om- och nyskapa historien, samt hans beredskap till att göra vad som helst. Indiana Jones-filmen The Lost Ark ligger inte alltför långt bort från sanningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela