epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En kvinnas övertygelse

Publicerad 2018-12-21 21:15:15 i Allmänt, Bokrecension,

Meg Wolitzers bok En kvinnas övertygelse (Bookmark, 2018) är en bok som tar dig med storm. SDen handlar om makt och ambitioner, vad man anser är det rätta att göra kontra vad man faktiskt vill göra, det handlar om vänskap och svek. Man får följa olika personer men i centrum står kvinnorna och deras situation; uppväxt och utveckling, en människas upptäckt av vuxenvärlden vad det innebär att vara kvinna och vad som förväntas av en. 
 
 
 
Feministroman har den kallats, men så politisk agiterande är den inte. Den handlar om ”vanliga” människors vardagliga liv och leverne. Jag skulle nog säga att det att vara feminist, det är inte så annorlunda mot för vad många tror. En feminist vill ju egentligen bara vad alla andra vill, ett så jämnställt liv  utan att trakasseras, att inte betraktas som mindre värdiga eller kunniga eller kloka än andra, Tyvärr är det så att så länge det finns orättvisor här i världen kommer det också alltid behövas folk som slåss; för kvinnor, för hbtq, för demokrati och frihet, etc. Den här boken är ett led i den kampen gällande kvinnors rättigheter, eftersom den levandegör kvinnors levnadsvillkor i dagens samhälle och hur det utvecklats de senaste 50 åren. En uppslukande bok, en omvälvande bok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela