epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den Onde Trollkarlen

Publicerad 2018-12-02 20:29:29 i Allmänt, Bokrecension,

Den onde trollkarlen Osil, som är kejsare av de Svarta Bergen, har samlat in de ingredienser som behövs till sin kattgryta. Först samlar han ihop katter, sedan torterar han dom å de grövsta för att utvinna deras tårar. Efter tio dagar har de gråtit sig torra och deras tårar är i en stor gryta tillsammans med andra hemska ingredienser. Sedan skall katterna stoppas ner i grytan och kokas i tio dagar. Då är det dags för alla ondskefulla varelser i hela universum att komma på fest. Detta innebär slutet för landet Långt Långt Borta. Därför bestämmer sig katternas vänner för att försöka rädda både sina vänner och sitt rike. Hur detta går kan man läsa om i boken Den Onde Trollkarlen som är skriven av familjen Sjökvist.
 
 
Jag tycker att detta familjeprojekt, som startade som en mysig kvällstund innan sängdags, har utvecklat sig till något fantastiskt! Den kända barnboksförfattarinnan Astrid Lindgren började sitt författarskap på samma sätt, så kanske denna familj också når denna framgång? Omöjligt är det inte. Boken är inte bara spännande utan rolig och dessutom väldigt pedagogisk, med lite fakta om allt möjligt insprängt här och var där det passar. Handlingen tar oväntade vägar och man undrar hur i all världen våra hjätar skall klara sig. Det finns nog inget negativt att säga - ja, det skulle i så fall vara att boken skulle ha tjänat mycket på en professionell redigering; men inget negativt som har med själva berättelsen att göra.
 
Vill ni veta hur det går för våra hjältar, om den onde Osil får makten i hela Landet Långt Långt Borta? Då måste ni läsa boken! Dessutom verkar det som om fler böcker kommer i samma serie och det ser jag fram emot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela