epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Att läsa klassiker

Publicerad 2018-12-11 19:33:56 i Allmänt,

Jag brukar ju säga att litteratur är som mat; det finns mer eller mindre nyttig och näringsriktigt mat, att det inte är bra att endast äta snabbmat, osv. 
 
Jag antar att litteraturens klassiker är vad man skulle kunna kalla för god och näringsrik husmanskost som bygger upp och stärker och som håller en mätt länge. 
 
Jag har läst några sådana klassiker och ibland har jag älskat dom, ibland inte alls tyckt om smaken och ibland har dom varit....tja, ätbara. Erfarenheten har lärt mig att vara skeptisk mot klassiker, för bara för att alla säger att de ”smakar gott” behöver ju inte jag tycka om smaken.
 
 
Just nu läser jag i alla fall en klassiker, som inte bara smakar gott, utan även ger riklig näring och smak för mer. Vissa böcker blir man knockad av, visste inte att man kunde skriva så. Öster om Eden av Steinbeck är en sådan bok. Boken jag läser nu, Moby Dick av Herman Melville är en annan. 
 
Jag bara gapar av hänförelse och vill ha mer. Ständigt mer. Samtidigt som jag inte vill läsa ut den för fort för då tar ju det underbara slut. Jag suger så länge jag kan på karamellen. Så länge jag bara kan. Läser sakta, läser om, funderar och filosoferar.
 
Jag visste inte att en bok kunde vara en andlig upplevelse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela