epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författarintervju med Mattias Edvardsson

Publicerad 2018-08-03 17:24:06 i Allmänt,

Var får du din inspiration från? Hur ser skrivprocessen ut?

Jag tror inte på inspiration. Jag tror på hårt arbete. Ofta utgår jag från ett moraliskt dilemma som skulle kunna drabba mig själv. I fallet med "En helt vanlig familj": Vad skulle jag göra om min tonårsdotter kom hem med blod på kläderna och anklagades för att ha mördat en man? Utifrån det bygger jag berättelsens skelett samtidigt som jag försöker lära känna mina karaktärer. Det är viktigt att låta andra läsa och att vara beredd att skriva om många, många gånger.

 

Hur många böcker har du skrivit och hur många länder är du publicerad i?

"En helt vanlig familj" är min sjätte bok och mina böcker har sålts till 30 olika länder bortsett från Sverige.

 

Hur ser en arbetsdag ut för dig? Har du vissa rutiner? 

Jag försöker att skriva varje dag när jag skriver. Men jag har lärt mig att jag inte kan förlita mig på att ha vissa rutiner, utan skriver så fort jag får chansen.

 

Umgås du med andra författare?

Ja, det är ovärderligt att prata skrivande med andra. Inte minst eftersom författandet är väldigt ensamt. Jag umgås till exempel med Petra Holst, Malin Stehn, Anette Eggert och många fler.

 

 

 

Vilka litterära förebilder har du?

Jag gillar till exempel Camilla Grebe, Malin Persson Giolito, Hans Gunnarsson och Stefan Lindberg.

 

Vad har litteraturen betytt i ditt liv? 

Den har fått mig att besöka världar som jag annars aldrig fått tillgång till. Den har låtit mig skratta, gråta, älska och våndas.

 

Tror du att man som läsare kan veta något om boken som författaren inte vet?

Absolut. Varje läsare tolkar en text på sitt eget vis.

 

Har författare och läsare någonting gemensamt? Vad i så fall?

Du kan aldrig bli en bra författare om du inte är en hängiven läsare. Många läsare sitter säkert på fantastiska berättelser. Några blir skrivna, många blir det inte. Det tar ju så väldigt lång tid och kräver ett nästan oändligt tålamod att skriva en bok.

 

Vad gör skrivandet med dig som person? Vad tror du läsandet gör med en människa?

Läsande och skrivande går hand i hand. Genom att kliva in i olika världar och lära känna människor i alla möjliga situationer tror jag att man blir bättre på att tolka och förstå sin omvärld.

 

Känns det som om du blir säkrare och säkrare i ditt författarskap för varje ny bok?

 Stig Larsson sa en gång att han slutade skriva för att han inte kunde skriva något som blev bättre än hans senaste bok. Jag tror att man vill utvecklas som författare, precis som man vill med allt annat man tar sig för.

 

Till sist, vad läser du helst själv?

Jag läser nästan allt utom fantasy och science fiction. Just nu läser jag Håkan Nessers nya "De vänsterhäntas förening".

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela