epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Imperiet måste dö

Publicerad 2018-04-28 19:37:52 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Michail Zygars bok Imperiet måste dö. Vittnesskildringar inifrån den ryska revolutionen. (Ordfront förlag, 2018) är en djupgående skildring av tsardömet Ryssland från sekelskiftet 1900 och fram till 1918. Zygar påpekar i början av boken att han inte är historiker utan journalist, men jag tycker att han gör ett utomordentligt jobb ändå. Språket är lättflytande som det oftast är hos journalister och hans framställning är lättfattlig. Ja, Zygars bok är en populärvetenskaplig framställning, men vad gör det? Den är inte mindre sann för det!
 
Boken är på drygt 600 sidor och man kan tycka att det är mycket, men författaren använder dom väl och man ser efterhand att det är nödvändigt att boken blev så lång, eftersom Zygar vill på ett grundläggande sätt vill måla upp en bild av det ryska samhället och vad det var som ledde fram till revolutionen och till att det var just bolsjevikerna som tog makten. 
 
Det märks att det ligger en gedigen research bakom, om inte annat visar källförteckningen det. Zygar har lyckats pussla ihop alla vittnesmål och ge en detaljerad bild av den ryska revolutionen. Han avslutar med att säga varför denna bok är nödvändig: Ryssland har aldrig försonats med sitt förflutna, det historiska traumat gör forfarande ont...Den ryska historien är en sjukdom. Vår historia har gjort oss sjuka allesammans. Jag vill inte dö av den sjukdomen. Han menar att kunskap om historien kan förhindra att det förflutnas ruttenhet gör en sjuk. Därför är denna bok viktig. Läs den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela