epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Boktips - svenska författare

Publicerad 2018-04-03 15:46:43 i Boktips,

 
 
 
Ni som följt mig ett tag vet att jag brukar dra mig för att läsa svenska författare, tills för ett tag sedan. Nu menar jag inte att jag fallit till föga för det svenska deckarundret, utan det finns faktiskt sbdra läsvärda svenska författare som är värda att läsas!
 
  • Tro av Gunborg SahlinRakel bor hos sin mamma som ständigt drömmer sig till filmens värld. Hennes pappa arbetar heltid på Rockwool i Skövde och är sällan hemma. Då mamman lämnar familjen anser barnavårdsnämnden att Rakel inte längre kan bo kvar hos sin pappa utan måste omhändertas. För att klara av livet flyr Rakel ofta in i böckernas fantasifulla värld. Där finns romantiken, vacker, rättvis och lovande. Något för en sökande flicka att tro på. På ett rappt språk och med glimten i ögat beskriver
 
  • De andra av Nils-Petter LöfVad är det egentligen som händer i Ånge? En ung kvinna avlider under gåtfulla omständigheter och besynnerliga varelser rör sig i skogarna. De levandes värld kommer allt närmare en kaotisk tillvaro, präglad av död och förstörelse. I drömmarna kan de som har förmågan besöka den sovande världen, men dörren går åt två håll. Ska de andra återigen få besöka de vaknas värld? De andra är den första boken i en mörk urban fantasy-serie som utspelar sig i Norrlands inland om kampen mellan kaos och ordning. Den andra delen kommer ut nu i april.
 
  • Drakviskaren av Lovisa WistrandVid 21 års ålder får alla kvinnliga solalver en förmåga. Men Iszaelda får ingen. Hon är annorlunda. Utstött. Passar inte in. När byn attackeras och bränns till marken, ger sig Iszaelda av efter hämnd. Ödet tar henne från den frost-klädda skogen Valeanrae, till Gorgoroths djungler och ruinerna av den underjordiska staden Sumetra. Fiendens ledare måste dö, och hon ska bli den som dödar honom. Men så får hon känslor för en man. En man vars kärlek skulle förstöra allt. Och medan en uråldrig kraft väcks till liv, en kraft som alla trodde var utdöd, kastas Iszaelda in i en farlig kamp, där gränsen mellan det goda och det onda är vingtunn. Allting har ett pris och ingenting är gratis. Hur mycket är Iszaelda villig att offra? Kan hon viga sitt liv åt krafter som ingen borde lita på? Och kan hon döda den hon älskar?
 
  • Misselstranden av Marie HermanssonFrån ett smutsigt barnhem i Indien anländer Maja till sommarhuset i Bohuslän. Året är 1969, en tid full av framtidstro. Hennes adoptivfamilj är idealisk: föräldrarna är kulturkändisar, farfar professor, syskonen begåvade och självständiga. Men Maja är en gåta. Trots kärlek och uppmuntran förblir hon stum och otillgänglig. När Maja är fyra år följer hon med sina tonårssyskon för att tälta ute i havsbandet. Under natten försvinner hon spårlöst. Sex veckor senare finner man henne vid Musselstranden, långt från den ö där hon försvann. Ulrika, kamrat till Majas storasyster, följer händelserna på nära håll. Som vuxen grubblar hon fortfarande över Majas försvinnande. Hon beger sig på nytt till Musselstranden och gör ett märkligt fynd. Som en mörk skugga i bakgrunden finns en annan ung kvinna, Kristina, som skapar sina egna bilder, sin verklighet, av vad hon finner vid havet. Kanske har hon en ovanlig förmåga att se samband i det till synes oförenliga.
 
Dessa böcker, vars förfatare inte är lika kända som Läckberg & Co, är i mitt tycke mycket bättre än många populära deckare. Skippa Läckberg & Co och läs dessa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela