epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Den moderna tidens läsning

Publicerad 2017-10-11 09:42:53 i Allmänt,

 
 
Som så mycket annat så har även läsningen en historia. Vem som har läst, varför man läst, på vilket sätt man läst; allt detta har skiftat över tid. Det moderna samhället med dess tekniska innovationer har påverkat läsandet i den mån att vad man läser har förändrats. Att läsa tidningar och böcker är inte längre det självklara. Nu kan man även lyssna på böcker, man kan också läsa böcker på sin mobil om man vill - bära med sig ett helt bibliotek i fickan. 
 
Bloggar tillhör också de nya sätten att läsa. En blogg är inte en tidning, inte en bok. En blogg är en e-publicering som kan handla om i stort sett vad som helst. Av det som man är intresserad av kan man med stor sannolikhet hitta en blogg. Själv läser jag naturligtvis bokbloggar. Av namnet att döma så handlar en sådan blogg om böcker. Den här bloggen handlar inte bara om böcker utan även om läsande och om allt som har med kärleken till litteraturen att göra. En del bokbloggar handlar enbart om böcker och man kan läsa bokrecensioner. 
 
En blogg är ett forum där vem som helst kan komma till tals och där vem som helst kan läsa det som skrivits. Detta gör att skrivande blir en syssla inte bara för den professionelle utan för gemene man. 
 
Men är bloggande litteratur? Även om man talar om en bokblogg? Nej, det är det inte. Inte heller är det journalistik, utan bloggande är en egen genre, liksom läsandet av bloggar. All läsning som uppbygger själen är bra läsning, i vilken form den än kommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela