epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Liv eller död

Publicerad 2017-05-06 19:07:00 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Varför rymmer man från fängelset dagen före sin frigivning? Audie Palmer har avtjänat ett 10-årigt fängelsestraff för väpnat rån med dödlig utgång, men dagen före han skall friges så rymmer han. Vart har han tagit vägen? En annan fråga som alla har ställt sig i 10 år är vart pengarna är, var är 7 miljoner dollar? En jakt på Audie och pengarna startas, men saker ligger inte riktigt till så som man kan tro. För Audie är inte ute efter pengarna, inte alls, Han är ute efter sanningen om vad som hände för snart 11 år sedan. Innan det förflutnas väv är färdig så kommer oskyldiga att ha dödats, skyldiga att gå fria, men kanske rättvisan segrar till sist. Rättvisan och kärleken är det som driver Audie.
 
En mästare på intriger må jag då säga! Michael Robothams Liv eller död (Lind&Co, 2017) är en riktig bladvändare, med en spännande intrig och driv i handlingen. Språket är helt underbart vackert, vissa formuleringar skakar om, andra skrattar man igenkännande åt, åter andra blir man överraskad av. Eller vad sägs om följande rader?
 
Houston Public Library på McKinney Street är arkitekturens motsvarighet till om en cementblandare och en kubistkonstnär skulle få ett kärleksbarn.
 
Då och då dyker det upp sådana här små träffsäkra pärlor till formuleringar. Robotham leker med språket och använder det på sitt eget sätt. Boken är ett nöje att läsa, ett privilegium! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela