epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Djävulens dagbok

Publicerad 2017-05-01 00:48:00 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Vi kommer nog aldrig att till fullo förstå nazismens bestialiteter (lika lite som man kan förstå kommunismens) men ett steg på vägen är ju att gå direkt till källan; i det här fallet en dagbok skriven av en högt uppsatt nazistledare, Alfred Rosenberg. Djävulens dagbok. Alfred Rosenberg och Tredje Rikets försvunna hemligheter. (Lind&Co, 2017) är skriven av fd FBI-agenten Robert Wittman och journalisten David Kinney
 
Det är en lika delar fascinerande som skrämmande läsning. Med hjälp av Rosenbergs egna ord får man följa nazisternas anfall mot Sovjetunionen, deras konfiskering av kulturellt värdefulla föremål, Rosenbergs samtal med Hitler och den ständiga maktkampen i partitoppen. Alfred Rosenberg tillhörde Hitlers innersta krets och var Tredje Rikets chefsideolog. Hans bok Det tjugonde århundrades myt. var tillsammans med Hitlers Min Kamp i var mans bokhylla. 
 
Efter Rosenbergs avrättning försvann hans dagbok spårlöst och var helt borta tills Wittman så småningom efter en lång tids sökande, slutligen 2011, hittade den. Många var turerna kring detta manuskript, innan det kunde återfinnas. Lägg därtill själva dagbokens innehåll, som var politiskt sprängstoff och en historisk guldgruva! Den här boken är välskriven och med ett driv framåt som den värsta thrillern, men tyvärr är den ju inte fiktion. Den är en dokumentär över mänsklig ondska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela