epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bokomslag och baksidestext

Publicerad 2017-05-05 19:49:11 i Allmänt,

 
 
Man ska inte döma en bok efter dess omslag, men faktum är att bokomslagets design har betydelse, även om den inte är så stor. Ibland har jag köpt en bok huvudsakligen efter dess omslag, vilket har lika många gånger varit en hit som en katastrof.
 
Naturligtvis är det själva handlingen som är i fokus - om baksidestexten verkar spännande så vill man nog läsa, men om även layouten är snygg, ger det ett extra plus. Om jag måste välja mellan två böcker med lika hög spänningfaktor, så blir det den bok som har mest tilltalande omslag.  Här måste jag säga att den engelspråkiga marknaden är vida överlägsen den nordiska/svenska. Engelska pocketböcker har oftast snygga omslag, både vad gäller färg som form. 
 
Relationen mellan baksidestext och omslag är viktig. Om baksidestexten gör en sugen på att läsa boken och om förlaget då har lyckats med ett till handlingen passande omslag, då har man en läsupplevelse framför sig. Ibland har det dock hänt att baksidestexten lovar mer än boken håller, vilket förstås förtar upplevelsen.
 
Att läsa är en helhetsupplevelse. Handling, omslag, papperskvalité, typsnitt, hur sidorna luktar....Om allt faller på plats - vilket händer nu och då - så är man garanterad en läsupplevelse utöver det vanliga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela