epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsa eller skriva?

Publicerad 2017-06-17 07:33:24 i Allmänt,

 
 
Jag är en läsare. 
 
Jag är en läsare och inte någon författare. En del kan nog vara både och - ungefär som när fd elitidrottare blir tränare eller expertkommentatorer. Fast inte jag. Visst, jag är duktig på att utrycka mig och skriver hellre än talar, men det betyder ju inte per automatik att jag skulle kunna skriva en bok - som dessutom blev publicerad. 
 
Som läsare däremot är jag bättre. Eftersom jag har slukat alla böcker jag kunnat komma över sedan jag lärde mig läsa, så tycker jag mig nog ha en känsla för vad som är bra respektive mindre bra litteratur - i vart fall vad jag tycker om. I tidigare inlägg har jag ju berättat om att min smak inte alltid överensstämmer med toppliste-böcker. Däremot kan jag avgöra hur väl språket används, hur författaren skildrar personer och miljöer. 
 
Att skriva en roman är verkligen inte lätt och jag hyser all respekt för de som gör det, eftersom jag vet att jag själv inte skulle klara av det - men varför kan andra inte ha den självinsikten? Jag har läst många böcker då jag har undrat hur i hela friden manuset kunde ha blivit godkänd hos förlaget, om jag skulle skriva så uselt skulle jag inte ens försöka mig på att börja på en bok. Att skriva en bok är ett delikat hantverk, man är skapare av nya världar - sånt kan man inte slarva bort. Tyvärr finns det många dåliga böcker ute i handeln, men jag ska i alla fall inte bidra till fler. Jag föredrar att läsa istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela