epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Spelet bakom kulisserna

Publicerad 2017-07-12 17:38:47 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Ja, ibland rinner tiden iväg och eftersom dygnet endast har 24 timmar så kan man ju inte hinna allt man tänkt sig. Det är nu en vecka sedan jag bloggade senast, men jag har faktiskt ägnat veckan åt att läsa en bok som jag nu tänkte recensera.
 
Männen i Kreml. Inifrån Putins hov. av Michail Zygar (Ordfront, 2017) är en fascinerande bok som håller en fången. Äntligen tänkte jag, äntligen får man en mer sann bild av vad som händer bakom kulisserna i Kreml! Zygar är rysk journalist, han har varit chef för den politiska avdelningen på ryska Newsweek coh chefredaktör för Rysslands enda oberoende tv-kanal Dozjd. I Männen i Kreml ger han en mer rättvis bild av skeendet i en av världens (fd?) supermakter. 
 
Det som slår mig är hur helt olika verklighetsuppfattningar och tolkningar av det politiska skeendet det är mellan väst och Ryssland. Ryssland kan klaga på att USA lägger sig i andra länders inbördes situationer, men det gör ju Ryssland (dvs Putin) också, dvs de lägger sig i sina grannländers inbördes politiska situation. Det är som om vi i Sverige skulle hävda att eftersom Finland tillhört Sverige i 1000 år så har vi rätt att lägga oss i deras presidentval. Det är som om Löfvén skulle resa till Finland och öppet visa favorisering för en kandidat och verkligen hjälpa den personen med lagliga och icke-lagliga medel att vinna valet. Så gör Putin och Ryssland gentemot sina grannar, f d Sovjetstater.
 
Demokrati i Ryssland är absolut inte detsamma som vad vi i väst definierar som demokrati. Demokrati i öst är en stark ledare och stat, där man tar i med hårdhanskarna mot brottslighet mot staten och "vanlig" kriminalitet. Mänskliga rättigheter är av mindre betydelse, huvudsaken är ett lugnt samhälle, där människor kan äta, sova, arbeta. Där människor har en trygg miljö att leva i (sen hur man definierar trygg är en annan sak!).
 
Eftersom väst och öst har så olika uppfattningar och värderingar så blir det ständigt missförstånd vilket leder till ömsesidig misstro. Det väster säger om Putin stämmer inte alltid, det kan man se när man läser den här boken. En del är faktiskt missförstånd. Det omvända gäller också förstås. Väst och öst är som två pararella järnvägsspår som aldrig kommer att mötas. Vilket är synd.
 
Ta och läs den här boken och vidga ert perspektiv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela