epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Livets ljuvlighet och farlighet

Publicerad 2017-07-18 23:02:11 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Jag har sagt det tidigare, men säger det igen för eventuella nytillkomna läsare; det finns orsaker till att jag ibland gör längre uppehåll här på bloggen - det kan vara alltifrån min whiplashskada till Röda Veckan (som för mig är rena helvetet). Nu är det fem dagar sedan jag skrev sist, men det har som sagt sina orsaker.
 
I det här inlägget vill jag berätta om en bok jag just läst ut, nämligen Musselstranden av Marie Hermansson (Bonnier Pocket, 2016). Ulrika tar med sina två söner till det ställe där hon tillbringade sina barndoms somrar tillsammans med sin sommarbästis Anne-Marie, men besöket slutar inte riktigt som hon tänkt sig - barnen gör en hemsk upptäckt. Besöket väcker också många minnen till liv, särskilt den sommaren som Anne-Maries lillasyster 4-åriga Maja försvann och vilka konsekvenser detta fick. Kanske detta mysterium kan få sin förklaring i nutid? Livets ljuvlighet och farlighet har stämt möte....
 
Hermansson skriver som vanligt på ett vardagsnära men inkännande språk och hennes personporträtt känns trovärdiga. Intrigen är lite finurlig och det gillar jag, att den inte är helt självklar alltså. Detta är en bok som passar sig ypperligt i hängmattan en solig semesterdag eller framför öppna spisen en regning dag. Hermansson är faktiskt en av få svenska författare som jag gillar och ni som har följt mig ett tag vet ju hur mycket beröm det egentligen innebär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela