epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsa om, komma tillbaka

Publicerad 2017-12-17 15:31:00 i Allmänt,

 
 
 
Visst återkommer jag till böcker, visst läser jag om böcker som fastnar i mig - vem gör inte det?
 
Jag vet människor som läser en bok och sen ger bort den eller t o m slänger den. När jag frågar varför så säger dom att de har ju redan läst boken. Ja men, undrar jag, om den var bra kan du ju läsa om den? Då får jag en frågande blick till svar, som om mitt förslag inte ens fanns på kartan.
 
En del böcker läser man och lämnar sedan därhän, andra böcker undrar man varför de ens blev skrivna. Så finns det böcker som drabbar tag i en, som liksom rotar sig i en och aldrig släpper taget. Ibland kan man ha en aning om vilka dessa böcker är, men ibland kan det komma helt oväntat - man kommer på sig själv med att långt efteråt fundera på boken, på dess olika personer etc. Sådana böcker återkommer man till naturligtvis, sådana romaner vill man läsa om.
 
Det finns även ett fåtal böcker som drabbar en som ett slag i magen, välter ens värld över ända. Sådana böcker är det inte alltid självklart att man läser om, det kan dröja flera år innan man kan närma sig dessa igen - och när man gör det upplever man inte säkert den där första känslan igen.
 
Så, naturligtivs läser jag om, kommer jag tillbaka till böcker!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela