epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Konsten att berätta

Publicerad 2017-12-25 18:43:11 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
James Wood har skrivit en blivande klassiker i sin bok Konsten att berätta (Norstedts, 2017). Författaren diskuterar författare som Dickens, Shakespeare, Stendal, Dostojevskij, mfl och fördjupar sig i frågor som hur får författaren sina romangestalter att kännas verkliga, vilka detaljer är det som gör berättelsen/personerna levande, hur mycket ska författaren vara närvarande i sin text, vilken stil ska man använda?
 
Det är en svår text, kräver en viss förkunskap, men samtidigt en mycket livgivande text, som öppnar upp ens ögon för skrivandets konst. Det skulle inte alls förvåna mig om denna bok kommer att stå på universitetens litteraturlistor i litteraturvetenskap. Faktum är att jag absolut skulle rekommendera det!
 
James Wood är kritiker och författare som tex Karl Ove Knausgård, har Wood att tacka för sin framgång i USA. Hans stora beläsenhet och kunskap inom litteraturen gör honom till en utmärkt guide i läsandets och skrivandets konst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela