epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Janne Schaffer

Publicerad 2017-08-06 03:54:08 i Allmänt,

 
 
 
Jag tror nog att de flesta av er har hört talas om Janne Schaffer, gitarristen som har spelat med några av de största artisterna i världen. Jag har hört spelningar med honom och J:son Lind på flöjt. En magisk upplevelse. Sin egna första magiska upplevelse hade Janne 1957 när han hörde Elvis på radio. Sedan dess blev ingenting sig mera likt, säger han i sin biografi Mitt liv som Schaffer. Där och då bestämdes Jannes liv, även om han inte förstod det då. Musiken kom att prägla hela hans liv och även om Jannes föräldrar försökte få honom på bättre tankar, så höll den annars lydige och välartade sonen envist fast vid sitt gitarrspelande. Janne beskriver en episod när hans pappa kom och hämtade honom från en spelning med motiveringen att "han hade läxor att göra!". Lösningen blev för Janne att ställa sina föräldrar inför fullbordat faktum. Efter sista lektionen på fredag hoppade han in i turnébussen och ringde senare från den ort där de spelade: Hej mamma, jag är i Skövde! Kommer hem på söndag.".
 
Schaffer är en självlärd gitarrist som genom envishet, tålamod och kärlek till musiken har blivit en av landets främsta musiker. Från att ha spelat på fritidsgårdar i sin ungdom till att spela med artister som Tina Turner, Phil Collins, Toto, Bob Marley, ABBA och många fler internationellt kända artister, har nog Schaffer täckt det mesta inom musikgenren. Han har även spelat med många svenska kända artister, bl a Ted Gärdestad och dom två kom varandra nära. Shaffer producerade det som kom att bli Teds sista platta.
 
Hans biografi håller en lågmäld ton men med en humoristisk twist. Läs den och njut, men njut även av Jannes musik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela