epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

En handfull stoft

Publicerad 2017-04-05 23:15:36 i Allmänt, Bokrecension,

 
Vad är egentligen en människa mer än en handfull stoft? Är inte all hennes strävan fåfäng? Man kämpar med näbbar och klor - men till sist är även det mest värdefulla förgängligt. 
 
Om livets förgänglighet och denna världens fåfänglighet skriver Evelyn Waugh om i sin roman En handfull stoft (Modernista, 2016). Vi får en inblick i brittisk aristokrati på 1920-talet genom att lära känna Tony Last, gift och med en son som så småningom ska ärva godset. Men sonen dör i en olycka och i samma veva får Tony reda på att hans fru har en relation med en yngre man. Tony bestämmer sig då hastigt för att följa med på en expedition till Brasiliens djungel, men allt går inte som planerat. 
 
Ja, det är ungefär vad det handlar om, på ytan vill säga. Men det är en handling med flera bottnar, mer eller mindre dolda. Man får se hur moralen och värdeuppfattningarna hos brittisk adel är, hur man ser på tillvaron, hur man lever. Slutet överraskar och dröjer sig kvar, vare sig man vill eller inte. Läs den!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela