epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsande och bildning

Publicerad 2016-10-30 12:40:45 i Allmänt,

 
 
 
 
Varje bok är en egen värld, därför kan man inte säga att man läser igenom böcker utan man BOR i dom! Varje värld man besöker blir en upptäcktsfärd, men som också färgas av de resor man gjort tidigare, till andra världar.
 
Läsandet har med bildning att göra,  men ännu mer - och viktigare - med att tillfredsställa själens nyfikenhet. Tyvärr har jag ofta mött en skepsis mot bildning och läsande. Men hur kan törsten efter kunskap,  efter en bra berättelse, kunna vara fel? Det är som om det är finare att smutsa ner sina händer än att anstränga sin hjärna, att tillfredsställa sin nyfikenhet, att mata sin fantasi och att bara sjunka in i en bra berättelse. Varför är det så?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela