epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Frågor som inte behöver ställas

Publicerad 2016-12-30 11:10:10 i Allmänt,

 
 
 
Litteraturvetenskap tycker jag nog kan vara intressant ibland, att trånga in i en bok på djupet och studera och analysera - MEN....i längden blir det ändå som att ägna tid åt en och en halv timmes matchanalys av en hockeyexpert i stället för att se matchen, för att nu tala om något mer vardagligt. 
 
Missförstå mig inte - analyser har sin plats, men för mig är själva upplevelsen som är det viktiga. Att läsa är det viktiga, är grunden; upplevelsen av att läsa en bok är det som gör att man fortsätter att läsa, för upplevelsen skapar en relation till boken - och till författaren. 
 
Fast så är det väl med allting? Det är skillnad mellan teori och praktik, skillnad mellan att äta och njuta av maten och att analysera och beskriva rättens upplägg, smaker, intentioner etc. Samma sak med musik; en sak att njuta av Vivaldis Årstider en annan att analysera sviten.
 
Själv tror jag nog att jag föredrar praktiken framför teorin, när det gäller litteratur. Böcker är för mig en upplevelse och en relation, de är en nödvändighet och mindre något vetenskapligt att analysera - att fråga mig om jag tycker om att läsa  är som att fråga om jag tycker om att andas. Det finns frågor som inte behöver ställasm därför att svaret är självklart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela